fredag 1 februari 2013

Sälja lägenheten - tar längre tid

Nya visningar

Jaha, visning i söndags och i måndags och många spekulanter var på plats, trots det inget avslut än. Helt klart att säljprocessen tar längre tid nu än för några år sedan, vilket jag iofs hade mina aningar om. Nu är det inbokad ny visning i helgen och även en privat visning är inbokad, så förhoppningsvis kommer vi till ett avslut rätt snart - gillar inte när saker drar ut på tiden. Dessutom jobbigt att hålla lägenheten i topptrim med 2 små.

Köp av lägenhet i Orlando

Kan också uppdatera alla som följt mitt köp av lägenhet i Orlando (Townhouse) att det nu är helt klar. Nu arbetar Management bolaget på att hitta en hyresgäst - fick igenom mitt motbud på arvode vilket innebär en kostnadssänkning på nästan 50 % per år mot deras utgångsförslag.

Min lägenhet (Townhouse)
Min lägenhet (Townhouse)

12 kommentarer:

  1. Spännande att det går framåt i USA!

    Nu när du köpt fastighet både via SIG och privat, hur stor skillnad i inkomst räknar du på att det blir?

    Hur upplever du att de praktiska aspekterna varit, mycket jobb eller ungefär som beräknat?

    Förövrigt får jag hoppas att du snart får lägenheten i Sverige såld, tråkigt när det tar tid!

    SvaraRadera
  2. Tjena Johan,

    Inkomsterna tror jag första åren kommer ligga rätt lika i % av eget kapital, däremot är jag helt övertygad om att värdestegringen är bättre på den privata investeringen.

    Ja, segt som faan med lägenheten, men det är ju längre försäljningstider nu. Så kommer nog ge med sig!

    SvaraRadera
  3. Hej, vilken del av arvodet lyckades du forhandla ner och till hur mycket? Tror en manadshyra normalt sett delas mellan realtors (listing or tenant)sa har alltid antagit att den del ar svar att forhandla?

    SvaraRadera
  4. Tjena,

    Fick ned första till 65 % av hyran och sen 8 % löpande.

    SvaraRadera
  5. bra jobbat, ger lite inspiration...har reserverat en lagenhet i Orlando omradet ocksa sa vi far se hur det slutar! Bra att veta att det kan finnas utrymme pa arvoden aven om lagenheten redan har en tenant

    SvaraRadera
  6. Hur går det för dig med lägenhetsförsäljningen?

    Vi har idag haft ett längre samtal med en väldigt trevlig kille och har faktiskt också börjat kika på Titusville, roligt att det kanske slumpar sig så!

    Din blogg är verkligen inspirerande, keep up the good work!

    SvaraRadera
  7. Det går småsegt, men vi har ingen brådska och marknaden här i Sthlm verkar fungera lite annorlunda nu mot innan acceptpris infördes. Haft grymt många som varit och tittat, men ingen som börjar förhandla på allvar om priset eller gjort ngn action för att komma till ett avslut.

    Målet är väl att ha en affär i mål iaf innan februari månads utgång.

    Kul med Titusville, pratade ni med ngn svensk aktör som förmedlar affär där eller pratade du direkt med ngn mäklare/agent i USA?

    SvaraRadera
  8. Vilket management bolag anvander du i Orlando? Hur fungerar det? Har lite svart att forhandla ner avgifterna hos mitt bolag

    SvaraRadera
  9. Tjena Fredrik,

    Jag går via mäklaren jag köpte objektet av, Iris International.

    På min andra lägenhet i Titusville sålde de ut ca 50 lägenheter samtidigt, då ingick hyresgäst och där har jag behållit samma Managment bolag som alla andra investerare.

    Vad har du fått för avgifter?

    SvaraRadera
  10. Hej, de vill ha 10% och en manadshyra. Har kopt en short sale i metrowest men renoverar just nu. Vet du vad bolagater heter? Kanske du kan fa lite discount eller liknande om du arrangerar en referal (en del erbjuder detta)

    SvaraRadera
  11. Har du en mail jag kan nå dig på så kan jag skicka över kontaktuppgifter?

    Berätta lite om objektet? Byggår? Storlek? Pris? Pris 2006-2007?

    Jag fick ner till 65 % av första månadshyran och 8 % löpande.

    SvaraRadera
  12. floridacondos13@gmail.com
    Lagenheten ar fran 1999 och ca 1200 sqf (the palms)

    SvaraRadera