fredag 7 december 2012

Varför denna blogg om att investera i fastigheter utomlands

Blogg om att investera i fastigheter utomlands

En stor anledning till denna blogg är att jag själv saknat andra bloggar om att investera i fastigheter utomlands. Internationellt finns mängder med bloggar om investeringar i fastigheter utomlands, i Sverige har jag än så länge inte funnit en enda intressant.

Kort om svenska fastighetsmarknaden

Har alltid intresserat mig för investeringar i fastigheter, men fram tills för några månader sedan har jag endast kikat på den svenska fastighetsmarknaden och känt att den är helt hopplös utifrån mitt långsiktiga mål (cash flow).

Tröskeln för att komma in är hög då du i Sverige investerar i en hel hyresfastighet - Kräver mycket eget kapital och ger också väldigt dålig avkastning sk net yield (ett uttryck som kommer användas frekvent i denna blogg).

I Sverige har vi också gått relativt oskadda under finanskrisen när det gäller möjligheten att låna till att investera i fastigheter, vilket gjort att priserna varit stabila och tom stigande.

Kort om internationella fastighetsmarknaden

Internationellt ser det dock helt annorlunda ut vad gäller lån till att investera i fastigheter. I USA är kreditmarknaden fortfarande nere för en stor del av befolkningen och för många objektstyper. För såväl inhemska som internationella byggherrar är möjligheten till lån för att starta projekt obefintlig vilket innebär att de måste söka kapital från investerare för att påbörja byggprojekt. Nedgångar i fastighetspriser och låntagare som har svårt att betala sina lån har gjort att bankerna tagit över tillgångar och nu säljer dem exekutivt (i USA sk Foreclosure). Det är i detta kaos jag är övertygad om att möjligheterna finns att göra riktigt bra och långsiktiga investeringar i fastigheter utomlands.



2 kommentarer:

  1. Tack för en trevlig och inspirerande blogg! "Net yield" verkar betyda nettoavkastning, så varför inte använda det svenska ordet. Jobbigt att behöva slå upp, eller fundera på vad det betyder.

    SvaraRadera
  2. Tackar.

    Har bara blivit att jag använder det ordet efter att ha läst mycket om fastighetsinvesteringar på engelska.

    SvaraRadera