torsdag 20 december 2012

Om min Investeringsstrategi


Min Investeringsstrategi

Här kommer en mer utförlig beskrivning om mina strategier.
  • Yield >6 % Det är klart över bankräntan, men långt ifrån tillräckligt enskilt för att en investering skall vara intressant. Ofta har en investering i en fastighet fler positiva sidor än bara ett stabilt kassaflöde vilket jag redogör för i punkten ”Tydlig EXIT strategi på varje marknad”
  • Återinvestera all yield En självklarhet för en investerare som fokuserar på passiva inkomster är att återinvestera all löpande avkastning. Jag kommer under 2013 ha tre fastigheter som genererar cash flow. Återinvesteringar kan ske på 2 sätt, renovera för att höja värdet vid en EXIT samtidigt som hyresintäkten kan höjas eller investera i fler fastigheter.
  • Tydlig EXIT strategi på varje marknad Förutom den löpande intäkten från hyror är min strategi kring EXIT extremt viktig. Ofta realiseras stora värden vid en försäljning om köpet genomförts med en tydlig plan på när och hur försäljningen skall ske.

Tydlig EXIT strategi
Tydlig EXIT strategi 
- Ni som läst om mitt ”off plan” köp på Grenada vet att jag där går in med 30 % eget kapital, ca 500 000 kr (lån ca 1,2 mkr) för att 3 år efter färdigställandet ha en option att sälja för 30 % över min köpesumma till utvecklaren (2,2 Mkr). Innebär en vinst på ca 500 000 kr. (43 % årlig avkastning)

- De bostäder jag tittar på i USA skall kunna säljas till den lokala marknaden när bostadslån börjar fungera igen. Jag tittar här på objekt i ok lägen där priset kan gå upp med 2,5 ggr det pris jag betalar och ändå så blir det billigare för en boende att låna 70 % till 5 % ränta än att hyra till det pris jag idag kan hyra ut den för. Andra viktiga faktorer i USA är området, stabiliteten i communityn, analys av pris innan/efter finanskris.
  • Återinvestera kapitalvinster från EXIT i undervärderade marknader Återigen återinvestera för att generera mer passiva inkomster i framtiden. Med hela världen som spelplan kommer det alltid finnas marknader där priserna inte speglar den framtida potentialen och en bra yield gör att du kan vänta till det är rätt tillfälle att sälja för att realisera fastighetens rätta värde.
  • Intäkt/kostnad hyresobjekt >100 % Den löpande intäkten från objektet skall alltid vara dubbelt så stor som min kostnad för att förvalta och driva min investering. Skapar en trygghet vid vakanser, ändrade förhållanden på lånemarknaden etc.
  • Underhållsfria objekt Vid investeringar långt hemifrån vill jag slippa stora renoveringar, kontakt med hantverkare etc.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar